مقالات

از پنیر صبحانه چه می دانید؟

پنیر چیست؟

پنیر جز یکی از غذاهای اصلی سفره ما ایرانی ها به شما میرود که عده ای آن را هنگامه صبح و عده ای دییگر هم در شب مصرف میکنند.

پنیر در انواع و طعم های مختلفی وجود دارد که روش های خاص خودشان را برای تولید دارند ولی اینجا منظور ما از پنیر، پنیر است که برای صبحانه مصرف میشود.

این نوع پنیر عمدتا حاصل اضافه کردن یک یا چند ماده به شیر تازه و ایجاد دلمه که این دلمه پس از آبگیری را پنیر میگویند.

تاریخچه پنیر

دانشمندان براین باورند که انسان های نخستین پس از شکار نوزاد حیوانات علف خوار شیری که به صورت دلمه در شکم آن ها بود را مصرف میکردند.

با اهلی شدن حیواناتی چون بز، گوسفند و گاو در فاصله زمانی ۱۰ تا ۸ هزار سال قبل از میلاد مقدار شیر بیشتر از نیاز در اختیار انسان‌ها قرار گرفت که آن‌ها تلاش کردند این شیر را در معده حیوانات و یا ظروف مختلفی نگهداری کنند که ترش و دلمه شده است.

باستان‌شناسان در شهر کویاوا واقع در لهستان بقایای ظرف سفالین مربوط به ۵ هزار و پانصد سال قبل از میلاد یافته‌‌اند که آزمایش‌ها نشان می‌دهد از آن به عنوان آبکش ‌برای تهیه پنیر استفاده شده است.

حدود پنج هزار قبل ساکنان مناطق بین النهرین، آسیای صغیر، مناطق دریای سیاه و مصر با طرز درست کردن پنیر آشنا بودند و آن را بر روی لوح های کشف شده می نوشتند(عکس)

باستان‌شناسان چینی جسد مومیایی شده این زن را کشف کردند که در کنار گردن او قطعه‌ای پنیر دیده می‌شد. تحقیقات آزمایشگاهی در آلمان نشان داد که از عمر این مومیایی و پنیر همراهش ۴ هزار سال می‌گذرد.

تاکنون تولید پنج هزار نوع پنیر از شیر حیواناتی چون گاو، بز، گوسفند، گاومیش، شتر، گوزن شمالی و دیگر حیوانات در جهان شناخته شده است.

 که گرانترین نوع پنیر از شیر نوعی خر به نام بالکان درست می شود و تنها 300 الی 500 راس از آن در منطقه ای از سیبری یافت می شود.


بنابراین دنیا پنیر خوراکی دنیا بزرگی است که باید امتحان کرد در کشور ما هم انواع مختلفی وجود دارد که مشهورترین آن ها پنیر لیقوان، پنیر لاکتیکی، پنیر سفید، و پنیر خامه  و … تهیه میشود . 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *