مقالات

لبنیات نخوریم چی میشه؟؟

چرا لبنیات؟

لبنیات به عنوان اصلی ترین تامین کننده کلسیم بدن به شمار میرود.کلسیم برای تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش کلیدی دارد بطوریکه 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها قرار دارد.

لبنیات علاوه بر کلسیم و فسفر دارای پروتئین و انواع ویتامین های گروه A و B نیز هستند. که ویتامین A برای رشد و سلامت پوست مفید است.

پیامدهای عدم مصرف لبنیات

عدم قرارگرفتن لبنیات در سبد غذایی روزانه مان بی تاثیر نیست و عوارضی به دنبال دارد که میتوان به کاهش توان ذهنی، خستگی، پوکی استخوان، اختلال در خون سازی، کم خونی، سرطان ناشی از عدم خروج و دفع رادیکال آزاد و فلزات سنگین در بدن، فشارخون، عدم رشد مناسب کودکان و نوجوان و… از عوارض مصرف نکردن لبنیات است.

برخی از افراد تصور میکنند بدون مصرف لبنیات هم میتوانند به زندگی ادامه دهند درحالی که عوارص مصرف نکردن لبنیات در 10 – 15 سال آینده به صورت پوکی استخوان و … بروز میکند. این درحالی است که هزینه های مصرف نکردن در مقابل هزینه های مراقبت، درمان و… چندین برابر است.

کدام فراورده ی لبنی را مصرف کنیم؟

لبنیات به طور کلی ارزش غذایی مشابهی دارند و  می توانند به جای یکدیگر مصرف شوند. مقدار مواد مغذی مانند: کلسیم و پروتئین موجود در یک واحد از  گروه شیر  و لبنیات با هم برابرند.

میزان توصیه شده از گروه شیر و لبنیات 2 تا 3 واحد است که مقدار هر واحد معادل 240 میلی لیتر یا یک لیوان شیر یا ماست، 480 میلی لیتر یا دو لیوان دوغ و 45 گرم پنیر است.

با مصرف ۳ تا ۴ واحد شیر و فرآورده های لبنی نزدیک به ۱۰۰ درصد از کل نیاز روزانه بالغان به کلسیم برآورده می شود؛ دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه، برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *