مقالات

منجمد کردن لبنیات!

منظور از لبنیات منجمد شده چیست؟

یکی از مشکلاتی که میتونه برای بعضی از موادغذایی پیش بیاید فاسد شدن و خراب شدن آن هاست که لبنیات هم مستثنی از آن نیست. حتی سرعت فسادپذیری آن ها از سایر موادغذایی بالاتر است.و یا اگر روی بسته بندی محصول به تاریخ تولید و انقضا آن نگاه کنید متوجه می شوید که فاصله این دو کوتاه تر از سایر مواد غذایی دیگر است . بنابراین برای حفظ و سالم بودن لبنیات برای مصرف طولانی یکی بهترین روش ها منجمد یا فریزکردن است. 

حالا چطور لبنیات را منجمد کنیم؟

قبل از اینکه بگیم چگونه باید این کار را انجام دهیم باید تعریفی از منجمد کردن بگیم.

انجماد به معنی کاهش دمای ماده غذایی تا متبلور شدن آب ماده غذایی می باشد ، که یکی از روش‌ها برای نگهداری طولانی مدت موادغذایی محسوب می شود.

اما برای این کار رعایت یکسری نکات لازم است چون انجماد ممکنه در بافت، شکل و طعم محصول تغییراتی ایجاد کند که ما برای لبنیات پرمصرف نحوه فریز کردن آن ها را در زیر بررسی میکنیم.

انجماد شیر

شیر پایه اصلی تمامی لبنیات است و نکته ای که در مورد شیر وجود دارد میزان فاسدشدن و خراب شدن آن بسیار بالاست. 

بنابراین باید زود به زود مصرف شود و یا فریز شود اما وقتی شیر را فریز میکنید به دلیل تغییر در بافت و طعم آن بهتر است بعد یخ زدایی برای مصرف مستقیم  استفاده نشود و  برای شیرینی پزی، کیک پزی و یا شیرکاکائو و … مورد استفاده قرار بگیرد.

بهتر است برای استفاده از شیر آن را در بسته بندی های کوچک ریخت که برای هر بار مصرف میزانی که احتیاج  داریم مصرف شود و شیرهای پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه را در یخچال بین دمای0 تا6 سانتیگراد و به مدت 3 تا6 ماه نگهداری کنید.

انجماد کردن ماست

در مورد این محصول بیشتر توصیه نمیشود که آن را منجمد کنید گرچه فریز کردن آن را خراب نمی کند اما چون بافت آن بعد از یخ زدایی به حالت دون دون و آبکی در می آید دیگر برای مصرف مسقیم مناسب نیست و باید از آن در غذا های دیگر استفاده منید.

انجماد پنیر

برای این محصول لبنی منجمد کردن اصلا کار درستی به حساب نمی آید چون با این کار کیفیت آن را خراب میکنید یعنی با منجمد کردن یک پنیر سفت آن را ترد و خرد میکنید و یا یک پنیر نرم رطوبت و بافت نرم کریستالی می شود.

انجماد کره

کره جز آن دسته از مواد غذایی لبنی است که با فریز کردن درست برای مصرف مستقیم مشکلی پیش نمی آورد.

برای فریز کردن درست کره ظرف نگهداری ان از اهمیت بالایی برخوردار است تا تازگی خود را حفظ نماید.

ظرف نگهداری کره اول اینکه باید درب دار باشد تا به اصلاح بوی فریز نگیرد و باید به گونه ای باشد که کره درون آن تازه بماند.

و مدت سالم ماندن آن 4 تا 6 ماه است.

انجماد خامه

خامه یکی دیگر از اعضای خانواده لبنیات است که روش فریز کردن و یخ زدایی خاص خود را دارد.

خامه شکر زده یا نمک زده به طور تقریبی به مدت 3 ماه در فریزر قابل نگهداری است و بعد از انجماد زدایی به صورت دون دون  و آبکی در می آید که برای پیدا کردن بافتی نرم باید بعد از باز شدن آن را به آرامی هم بزنید. 

انجماد بستنی

بهتر است بسته‌بندی و یا ظروف بستنی را یک بار دیگر در کیسه‌های پلی‌اتیلنی قرار داده سپس ، منجمد نمود. دماي نگهداري بستنی می بايست زير ۱۸- درجه سانتيگراد باشد . مدت زمان انجماد بستنی می تواند متفاوت باشد . بستنی فریز شده را می توان به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کرد. البته بستنی های پاستوریزه تا مدت زمان بیشتری قابلیت نگهداری در فریزر دارند. مدت زمان نگهداری بستنی های پاستوریزه بر روی بسته بندی آنها درج شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *